Elektromobilność KIA

Jaki jest zasięg samochodu elektrycznego?

Chcesz dowiedzieć się więcej o praktyczności i zaletach pojazdów elektrycznych? Jak często trzeba ładować akumulator? Sprawdź, jaki jest zasięg samochodu elektrycznego na jednym ładowaniu i przekonaj się, jak wpływa na niego ma rodzaj zastosowanego akumulatora oraz styl jazdy kierowcy.

 Zasięg pojazdów elektrycznych może się znacznie różnić w zależności od czynników, takich jak masa i gabaryty samochodu, pojemność akumulatora, parametry silnika elektrycznego, jak również styl jazdy kierowcy, a nawet ukształtowanie terenu czy warunki atmosferyczne. Biorąc je pod uwagę podczas jazdy, dzięki odpowiedniemu zarządzaniu energią można znacznie zwiększyć dystans podróży bez konieczności ładowania samochodu.
Zasięg w zależności od pojemności akumulatora i mocy

Czy zasięg samochodu elektrycznego pasuje do mojego stylu życia i potrzeb?

Zastanawiasz się, czy można polegać na aucie elektrycznym podróżując od punktu A do punktu B bez konieczności zatrzymywania się na długie godziny ładowania? Spokojnie, nie ma czym się martwić. Najnowsze auta elektryczne bez problemu radzą sobie z większością codziennych podróży bez przerwy na ładowanie akumulatora.

Czy wiesz, że…połowa codziennych podróży to dystans mniejszy niż 8 km?(1)

Nowoczesne pojazdy elektryczne mogą pochwalić się średnim zasięgiem ok. 275 km. Niektóre modele, takie jak Kia e-Niro czy Kia e-Soul mogą przejechać aż do 455 km! Tak naprawdę jednak doświadczenie mówi, że dystans ponad połowy codziennych podróży wynosi mniej niż 8 km. Warto się zatem zastanowić, jak często w ciągu jednego dnia pokonujesz na przykład 200 km. Zwykle zdarza się to raczej rzadko, a zatem samochody elektryczne doskonale spełniają oczekiwania większości osób w zakresie przemieszczania się na co dzień.

Jeszcze dalej na jednym ładowaniu

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie zasięgu auta elektrycznego. Mają na niego bowiem wpływ rozmaite czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Jeśli zależy Ci na zmaksymalizowaniu zasięgu, warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy.

Indywidualny styl jazdy

Indywidualny styl jazdy

  • Zasada jest prosta – im wyższą prędkością się poruszasz tym więcej zużywasz energii. Im mocniej dociskasz pedał gazu, tym większy jest to wysiłek dla akumulatora.

    Ukształtowanie terenu i warunki na drodze

    Ukształtowanie terenu i warunki na drodze

    Zarówno topografia terenu jak i warunki na drodze mają niebagatelny wpływ na zasięg pojazdu elektrycznego. Jazda na wzniesieniach skutkuje większym zużyciem energii niż jazda po płaskim terenie.

Wyposażenie samochodu i masa całkowita

Na szybkość rozładowywania się akumulatora wpływ ma także całkowita masa samochodu, liczba pasażerów oraz ciężar przewożonego bagażu. Nie bez znaczenia jest też korzystanie z dodatkowych systemów, które dodatkowo zużywają energię.

Warunki atmosferyczne i temperatura

Pamiętaj, że zarówno w chłodne dni, jak i podczas upałów auto elektryczne będzie zużywać więcej energii, aby utrzymać temperaturę akumulatora na optymalnym poziomie i zapewnić komfortowe warunki wewnątrz auta dla wszystkich pasażerów.

Kilka wskazówek jak zwiększyć zasięg

W jaki sposób można ograniczyć zużycie energii w samochodzie elektrycznym i tym samym zwiększyć zasięg?

Gdzie i w jaki sposób można ładować auto elektryczne?

Jeśli chodzi o ładowanie samochodu elektrycznego, masz do wyboru wiele możliwości. Wszystko zależy od Twoich codziennych zajęć i przyzwyczajeń. Jeśli będziesz ładować swoje auto pod domem, w miejscu pracy albo korzystając z którejś z pobliskich ładowarek, może się okazać, że ominą Cię nieplanowane przystanki.

Czas ładowania akumulatora zależy od typu przyłącza i rodzaju ładowarki, jednak technicznie sam proces jest równie prosty, jak w przypadku ładowania telefonu komórkowego.

Ładowanie samochodu elektrycznego: szybko i w dowolnym miejscu

  • Charging at home

    Ładowanie w domu

    Najbardziej powszechnym i oszczędnym sposobem jest ładowanie samochodu elektrycznego w miejscu zamieszkania. Co prawda jest to nieco trudniejsze, gdy korzysta się z miejsca postojowego nieco oddalonego od miejsca zamieszkania, jednak deweloperzy coraz częściej dbają o zapewnienie mieszkańcom dostępu do ładowarek na osiedlowych parkingach. Jeśli jeszcze jej nie masz, warto zaopatrzyć się we własną, domową stację ładowania. W wielu krajach osoby korzystające z pojazdów elektrycznych mogą liczyć na dofinansowanie instalacji takiego urządzenia. Teraz nie pozostaje już nic innego, jak podłączyć samochód do ładowania, iść do domu, a rano odjechać do pracy z akumulatorem naładowanym do pełna.

  • Charging at work

    Ładowanie w miejscu pracy

    Coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom możliwość ładowania samochodu w miejscu pracy. To świetna wiadomość dla milionów kierowców elektrycznych samochodów na całym świecie. Powrót do domu po wyczerpującym dniu pracy z akumulatorem naładowanym do pełna to duża wygoda.

  • Ładowanie auta na ogólnodostępnych stacjach ładowania

    Ładowanie auta na ogólnodostępnych stacjach ładowania

    Sieć publicznych stacji ładowania nieustanie się rozrasta. Jest ich coraz więcej zwłaszcza na obszarach miejskich. Niektóre firmy mają swoje punkty w całym kraju, inni dostawcy tego typu usług specjalizują się w lokalnych rynkach. Część ładowarek działa zupełnie za darmo, a opłaty pobierane są najczęściej za korzystanie ze stacji szybkiego ładowania. Coraz więcej stacji benzynowych oraz punktów postojowych przy autostradach jest wyposażonych również w wygodną ładowarkę pojazdów elektrycznych.

Gdzie znajdę najbliższą stację ładowania?
Aby znaleźć najbliższy punkt ładowania, najlepiej skorzystać z jednej ze specjalnych aplikacji, które pokazują na mapie stacje ładowania w okolicy. Dzięki temu w mgnieniu oka dowiesz się, dokąd się udać.

Kilka wskazówek jak ładować pojazd elektryczny

Pojazdy elektryczne różnią się między sobą rodzajem gniazda do ładowania, w jaki są wyposażone. Wystarczy jedynie wiedzieć, jaki typ jest odpowiedni dla Twojego auta, a cała reszta jest niezwykle prosta. Musisz pamiętać o dwóch złączach. Jedną część przewodu podłączasz do samochodu, a drugą część wkładasz go do gniazda ładowarki. Wszystko zależy od modelu samochodu, miejsca ładowania (w domu, w pracy, na stacji) oraz zastosowanego w danym aucie mechanizmu ładowania.

Wyróżniamy trzy główne tryby ładowania aut elektrycznych – bardzo szybkie, szybkie oraz standardowe. Istnieją cztery główne typy przyłączy – Typ 1, Typ 2, Typ 2 Combo (CCS) oraz CHAdeMO.

Do każdego rodzaju ładowarki pasują określone typy przyłączy przystosowanych do niskiego lub wysokiego napięcia, do ładowania prądem stałym lub zmiennym. W praktyce jednak wystarczy wiedzieć, że korzystasz z ładowarki wyposażonej w pasujące do Twojego auta przyłącze. Kupując elektryczny samochód warto zapytać sprzedawcę, jaki rodzaj domowej ładowarki będzie najlepiej dostosowany do Twoich potrzeb.

Miejsce i czas ładowania, kable i wtyczki mogą się różnić, jednak ogólne zasady są proste i niezmienne: parkujesz, podłączasz… i to wszystko!

Ile czasu zajmuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Biorąc pod uwagę różnorodność samochodów elektrycznych, różne typy przyłączy i ładowarek, trudno się dziwić, że również czas potrzebny na naładowanie akumulatora może być w każdym przypadku inny. Co do zasady, czas ładowania zależy przede wszystkim od specyfikacji danego modelu samochodu oraz trybu ładowania. Warunkuje go też moc stacji ładowania w kilowatach (kW) oraz możliwości Twojego samochodu w tym zakresie. Im większa moc ładowarki, tym szybciej samochód będzie naładowany.

Gdy już wiesz, jakie możliwości ładowania oferuje Twoje auto, możesz wybrać jedną z opcji. Decyzja zwykle zależy od tego, czy masz dużo czasu, czy akurat liczy się każda chwila. W tym drugim wypadku nieoceniona będzie szybka ładowarka.

Ile czasu zajmuje przeciętnie ładowanie w 100% elektrycznych samochodów Kia

W zależności od wybranego trybu ładowania, średni czas ładowania akumulatora waha się od godziny w przypadku szybkiej ładowarki do całej nocy dla wolniejszej, domowej stacji.

Zestawienie trybów i szybkości ładowania

  • Wolne %C5%82adowanie %28AC%29

    Wolne ładowanie (AC)

    • Większość domowych stacji ładowania ma moc od 3 do 7 kW, a zatem działają dość wolno.
    • W zależności od specyfikacji akumulatora, do jego naładowania do pełna przeciętnie potrzeba od 8 do 24 godzin (najlepiej robić to przez noc).
    • Domowe ładowarki umożliwiają ładowanie akumulatora za pomocą prądu o napięciu 220 V i wymagają specjalnego przewodu. Wolne ładowarki najczęściej korzystają ze standardowego, domowego przyłącza (lub gniazda Typu 2).
    • W autach elektrycznych potrzebne do ładowania urządzenia dostępne są w standardzie, więc nie ma potrzeby instalowania dodatkowych.
    • Przy zakupie tego typu auta otrzymasz specjalny kabel. Z jednej jego strony znajduje się standardowa, domowa wtyczka, a z drugiej taka, którą należy podłączyć do samochodu.
  • Szybkie %C5%82adowanie %28AC%29

    Szybkie ładowanie (AC)

    • Stacje ładowania w miejscach pracy oraz niektóre publiczne stacje ładowania należą zwykle do tej kategorii i charakteryzują się mocą od 11 do 22 kW.
    • W zależności od specyfikacji akumulatora w danym modelu auta, ładowanie do pełna zajmuje średnio od 3 do 6 godzin.
    • Czas ładowania może się wydłużyć podczas niskich temperatur.
    • Ładowanie odbywa się za pomocą gniazda z prądem zmiennym o napięciu 220 V i wymaga zainstalowania odpowiedniej stacji ładowania.
    • Najpopularniejsze przyłącza dla tej kategorii ładowarek to Typ 1 oraz gniazdo Typu 2.

     

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? – Finansowe szczegóły eksploatacji.

Ładowanie samochodu elektrycznego jest zaskakująco tanie. Faktycznie koszty ładownia mogą się znacznie różnić w zależności od miejsca zamieszkania, cen dostawcy prądu czy też samego miejsca ładowania, jedno jest jednak pewne – na pewno jest to tańsze niż tankowanie tradycyjnego auta. Przyjrzyjmy się temu z bliska…

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu

Większość ludzi decyduje się na ładowanie auta elektrycznego w domu. Jest to z pewnością najtańsze rozwiązanie ze względu na z reguły niższą cenę energii w nocy (w zależności od miejsca zamieszkania). Rzeczywiście ponoszone koszty będą się różnić w zależności od cen prądu danego dostawcy. Warto więc poszukać najkorzystniejszych cenowo rozwiązań.

Jeśli jeszcze jej nie masz, warto zainstalować własną, domową stację ładowania. Koszty takiego przedsięwzięcia różnią się w zależności od modelu i technologii. W niektórych miejscach można liczyć na dofinansowanie rządowe, a nawet na sfinansowanie takiej inwestycji w całości. Już możesz zacząć oszczędzać!

Koszt ładowania pojazdu elektrycznego na publicznej stacji

Gdy pojawi się konieczność naładowania akumulatora w trasie, najwygodniej skorzystać ze stacji ładowania. Także w tym przypadku ceny znacznie się różnią i będą wyższe niż w przypadku ładowania samochodu w domu, chociaż zdarzają się stacje, które w ogóle nie pobierają opłat za swoje usługi.

Najekonomiczniejszym rozwiązaniem jest oczywiście korzystanie z darmowych stacji ładowania. Ci, którzy dopiero niedawno przesiedli się z tradycyjnych samochodów do aut elektrycznych, często mogą liczyć na atrakcyjne pakiety ładowania lub specjalne zniżki nawet przez kilka pierwszych lat użytkowania pojazdu.

Warto zbadać lokalną infrastrukturę w tym zakresie i możliwe warianty płatności. Można też wypróbować kilka różnych stacji, poprosić o wycenę i wybrać najlepszą dla siebie ofertę, zarówno pod względem kosztów, jak i indywidualnych potrzeb. Trzeba pamiętać, że korzystanie ze stacji szybkiego ładowania na prąd stały co do zasady jest droższe niż używanie domowej ładowarki – choć i tak koszty zawsze będą niższe niż w przypadku tankowania tradycyjnych samochodów. Większość właścicieli aut elektrycznych stawia na codzienne ładowanie samochodu w domu przez noc, a z publicznych stacji korzysta jedynie podczas dalszych podróży lub w nagłych wypadkach.

Trzy porady: Jak zaoszczędzić jeszcze więcej?

Co to jest samochód hybrydowy i jak działa?

W skrócie: Dlaczego warto wybrać samochód z napędem hybrydowym?

Auto hybrydowe zamiast jednego ma dwa napędy.
Tradycyjny samochód jest napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym, pojazd elektryczny zasilany jest akumulatorem, natomiast auto hybrydowe jest wyposażone jednocześnie w oba napędy.

Hybryda może korzystać wyłącznie z silnika benzynowego lub używać go w połączeniu z silnikiem elektrycznym, aby zaoszczędzić paliwo czy odzyskiwać energię (np. podczas ruszania, swobodnego zjeżdżania ze wzniesień, zwalniania czy hamowania).

Zwiększa to wydajność samochodu i gwarantuje oszczędność paliwa, zwłaszcza podczas jazdy w mieście.

Bardziej szczegółowo: Tak działa samochód hybrydowy.

Często mówi się, że hybrydy w optymalny sposób łączą w sobie największe zalety spalinowych i elektrycznych samochodów i jest to całkowita prawda. Pojazd hybrydowy może w dowolnym momencie przełączać się pomiędzy silnikami lub korzystać z obu jednocześnie. Wszystko po to, by maksymalnie zwiększyć wydajność auta i jak najwięcej zaoszczędzić – energii i pieniędzy.

Współpraca obu silników trwa przez cały czas podczas jazdy. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

  • Ruszanie

    Ruszanie

    Podczas ruszania, do momentu osiągnięcia prędkości ok. 25 km/h, samochody hybrydowe mogą korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego. To jeden z powodów, dla których hybrydy tak świetnie sprawdzają się w warunkach miejskich.

  • Jazda z umiarkowan%C4%85 pr%C4%99dko%C5%9Bci%C4%85

    Jazda z umiarkowaną prędkością

    Podczas podróżowania z umiarkowaną prędkością, hybrydy korzystają głównie z silnika spalinowego, bo wtedy działa on najefektywniej. Umożliwia on również odzyskiwanie energii.

  • Gwa%C5%82towne przyspieszanie

    Gwałtowne przyspieszanie

    Gdy mocno przyciskasz pedał gazu, załączają się oba silniki. Jest to możliwe dzięki mechanizmowi rozdziału energii, który w tej samej chwili łączy moment obrotowy obu jednostek napędowych.

  • Hamowanie i swobodne zje%C5%BCd%C5%BCanie ze wzniesie%C5%84

    Hamowanie i swobodne zjeżdżanie ze wzniesień

    Kiedy zdejmujesz nogę z gazu lub hamujesz, hybryda uruchamia system inteligentnego hamownia regeneracyjnego. Co się wtedy dzieje? Moc przestaje być przekazywana na koła, a energia powstająca przy ich swobodnym obracaniu się jest odzyskiwana podczas zwalniania. Dzięki temu akumulator może się ładować podczas jazdy.

  • Zatrzymywanie auta

    Zatrzymywanie auta

    Za każdy razem, kiedy naciskasz pedał hamulca, aby całkowicie zatrzymać samochód, hybryda wyłącza oba silniki. Podczas postoju system audio czy światła działają wtedy dzięki energii nagromadzonej w akumulatorze.

Co to jest hybryda typu plug-in?

Wyróżniamy dwa główne typy pojazdów hybrydowych: tzw. pełne hybrydy i hybrydy typu plug-in.

Pod wieloma względami są do siebie dość podobne, z jedną zasadniczą różnicą: klasyczny samochód hybrydowy nie posiada gniazda, umożliwiającego ładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła. Odbywa się to wyłącznie dzięki technologii inteligentnego odzyskiwania energii przy pomocy silnika spalinowego. Hybryda typu plug-in działa w dokładnie taki sam sposób – z jedną różnicą. Posiada dużo większy akumulator i daje możliwość jego ładowania z gniazdka elektrycznego. Pozwala to zwiększyć zasięg samochodu na samym silniku elektrycznym aż do 49 kilometrów.

Bardziej szczegółowo: Tak działa samochód hybrydowy.

Często mówi się, że hybrydy w optymalny sposób łączą w sobie największe zalety spalinowych i elektrycznych samochodów i jest to całkowita prawda. Pojazd hybrydowy może w dowolnym momencie przełączać się pomiędzy silnikami lub korzystać z obu jednocześnie. Wszystko po to, by maksymalnie zwiększyć wydajność auta i jak najwięcej zaoszczędzić – energii i pieniędzy.

Współpraca obu silników trwa przez cały czas podczas jazdy. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

  • Ruszanie

    Ruszanie

    Podczas ruszania, do momentu osiągnięcia prędkości ok. 25 km/h, samochody hybrydowe mogą korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego. To jeden z powodów, dla których hybrydy tak świetnie sprawdzają się w warunkach miejskich.

  • Jazda z umiarkowan%C4%85 pr%C4%99dko%C5%9Bci%C4%85

    Jazda z umiarkowaną prędkością

    Podczas podróżowania z umiarkowaną prędkością, hybrydy korzystają głównie z silnika spalinowego, bo wtedy działa on najefektywniej. Umożliwia on również odzyskiwanie energii.

  • Gwa%C5%82towne przyspieszanie

    Gwałtowne przyspieszanie

    Gdy mocno przyciskasz pedał gazu, załączają się oba silniki. Jest to możliwe dzięki mechanizmowi rozdziału energii, który w tej samej chwili łączy moment obrotowy obu jednostek napędowych.

  • Hamowanie i swobodne zje%C5%BCd%C5%BCanie ze wzniesie%C5%84

    Hamowanie i swobodne zjeżdżanie ze wzniesień

    Kiedy zdejmujesz nogę z gazu lub hamujesz, hybryda uruchamia system inteligentnego hamownia regeneracyjnego. Co się wtedy dzieje? Moc przestaje być przekazywana na koła, a energia powstająca przy ich swobodnym obracaniu się jest odzyskiwana podczas zwalniania. Dzięki temu akumulator może się ładować podczas jazdy.

  • Zatrzymywanie auta

    Zatrzymywanie auta

    Za każdy razem, kiedy naciskasz pedał hamulca, aby całkowicie zatrzymać samochód, hybryda wyłącza oba silniki. Podczas postoju system audio czy światła działają wtedy dzięki energii nagromadzonej w akumulatorze.

Co to jest hybryda typu plug-in?

Wyróżniamy dwa główne typy pojazdów hybrydowych: tzw. pełne hybrydy i hybrydy typu plug-in.

Pod wieloma względami są do siebie dość podobne, z jedną zasadniczą różnicą: klasyczny samochód hybrydowy nie posiada gniazda, umożliwiającego ładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła. Odbywa się to wyłącznie dzięki technologii inteligentnego odzyskiwania energii przy pomocy silnika spalinowego. Hybryda typu plug-in działa w dokładnie taki sam sposób – z jedną różnicą. Posiada dużo większy akumulator i daje możliwość jego ładowania z gniazdka elektrycznego. Pozwala to zwiększyć zasięg samochodu na samym silniku elektrycznym aż do 49 kilometrów.

INFORMACJE DOTYCZĄCE DANYCH OSOBOWYCH

Informujemy, że Administratorem Państwa danych osobowych jest:

POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O.

Ul. Andrzeja Struga 73

70-784 Szczecin

Od dnia 25.05.2018 r. będzie możliwość skontaktowania się ze specialistą zakresu ochrony danych osobowych  za pośrednictwem adresu: rodo@polmotor.pl.

 

Dane osobowe będą przetwarzane przez POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O. w szczególności:

 

  1. kierując się zasadami celowości i adekwatności polegającymi na tym, iż POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O. przetwarza Państwa dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celu, o którym mowa poniżej;
  2. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) i lit. c) RODO* w celu:
    1. podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą lub wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą (dane niezbędne do zawarcia umowy są wskazane na formularzu umowy),
    2. wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze;
  3. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO czyli na podstawie prawnie uzasadnionego interesu POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O. w celu:
    1. marketingu produktów lub usług własnych, w tym spersonalizowanych na podstawie profilu klienta,
    2. organizowania i przeprowadzania konkursów oraz innych akcji marketingowych,
    3. dochodzenia lub zabezpieczenia roszczeń,
    4. prowadzenia analiz jakości technicznej świadczonych usług i towaru;
  4. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO tj. na podstawie odrębnej zgody w celu:
    1. dokonania weryfikacji wiarygodności płatniczej klienta w oparciu o informacje z biur informacji gospodarczej,
    2. przekazywania klientowi informacji o produktach i usługach współpracujących z POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O., o zmianie nazwy (firmy), adresu lub siedziby, potwierdzenia przyjęcia reklamacji i udzielenia na nią odpowiedzi na wskazany adres poczty elektronicznej (e-mail),
    3. analiz preferencji klienta, informowania klienta o promocjach i konkursach, zbliżających się terminach przeglądów i upływu ważności posiadanych produktów własnych i obcych (np. ubezpieczenia),
    4. marketingu bezpośredniego produktów lub usług własnych POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O.,
    5. marketingu bezpośredniego produktów lub usług podmiotów współpracujących z POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O., przy czym dane osobowe klienta nie będą udostępniane podmiotom trzecim, a informacja będzie przekazywana przez POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O.
  5. Marketing bezpośredni, o którym mowa w pkt 4 lit. d) i e) może być realizowany przez POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O. za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. SMS, MMS, e-mail), telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (np. telefon, tablet) oraz automatycznych systemów wywołujących (np. urządzeń służących do automatycznego inicjowania połączeń telefonicznych).
  6. Państwa dane osobowe w wyjątkowych sytuacjach mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Państwa jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu Państwu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania.
  7. W przypadku określonym w pkt 6 Państwa dane będą zabezpieczone z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w sposób zapewniający im poufność.
  8. Państwa dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany – decyzje dotyczące Państwa sytuacji nie będą podejmowane za pomocą specjalizowanych algorytmów, w tym również w formie automatycznego profilowania.

 

Okres, przez który dane osobowe będą przechowywane:

 

  1. dane osobowe przetwarzane w celu zawarcia lub wykonania umowy oraz wypełnienia obowiązku prawnego Administratora będą przechowywane przez okres obowiązywania umowy, a po jego upływie przez okres niezbędny do:
    1. posprzedażowej obsługi klientów (np. obsługi reklamacji),
    2. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń przysługujących POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O.,
    3. wypełnienia obowiązku prawnego Administratora (np. wynikającego z przepisów podatkowych lub rachunkowych);
  2. dane osobowe przetwarzane na potrzeby marketingu produktów lub usług własnych POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O. na podstawie uzasadnionego interesu prawnego, będą przetwarzane do czasu zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą;
  3. dane osobowe przetwarzane na podstawie odrębnej zgody będą przechowywane do czasu jej odwołania.

 

Prawa osoby, której dotyczą dane osobowe:

 

  1. prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, czyli prawo do uzyskania potwierdzenia czy Administrator przetwarza dane oraz informacji dotyczących takiego przetwarzania,
  2. prawo do sprostowania danych, jeżeli dane przetwarzane przez Administratora są nieprawidłowe lub niekompletne,
  3. prawo żądania od Administratora usunięcia danych,
  4. prawo żądania od Administratora ograniczenia przetwarzania danych,
  5. prawo do przenoszenia danych, czyli prawo do otrzymania dostarczonych Administratorowi danych osobowych oraz przesłania ich innemu administratorowi,
  6. prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu Administratora lub wobec przetwarzania w celu marketingu bezpośredniego,
  7. prawo wniesienia skargi do polskiego organu nadzorczego lub organu nadzorczego innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, właściwego ze względu na miejsce zwykłego pobytu lub pracy osoby, której dane dotyczą lub ze względu na miejsce domniemanego naruszenia RODO,
  8. prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).

 

Prawa wymienione w pkt 1)-6) i pkt 8)-9) powyżej można zrealizować m.in. poprzez kontakt z inspektorem ochrony danych lub przesyłając korespondencję do POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O. (adresy zostały podane na wstępie).

 

Kategorie odbiorców danych (w tym podmiotów przetwarzających dane osobowe w imieniu POLMOTOR SPÓŁKA Z O.O.):

Partnerzy handlowi (np. agenci, sponsorzy), firmy windykacyjne, firmy ubezpieczeniowe, banki, operatorzy pocztowi, przewoźnicy, biura informacji gospodarczej, firmy archiwizujące dokumenty, firmy zajmujące się badaniami opinii klientów, partnerzy świadczący usługi techniczne (np. rozwijanie i utrzymywanie systemów informatycznych i serwisów internetowych).

 

*              Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyre